Waterstof | H2

Waterstofketen

Waterstof (H2) is vandaag de dag relevanter dan ooit. De impact die (groene) waterstof zal hebben op zowel industrie als consumenten is enorm, maar er zijn nog veel puzzelstukjes nodig voordat de ambitieuze plannen rondom de implementatie van waterstof gehaald kunnen worden. BÈTA industrie is koploper in het bieden van oplossingen binnen de procesfiltratie van waterstof en verwante vloeistoffen en gassen, en helpt zodoende om deze ambities tot leven te brengen. Om deze verschillende stromen beter te begrijpen nemen wij een diepere duik in de wereld van waterstof, beginnende met de waterstofketen als geheel.

Onder de waterstofketen vallen alle stappen die nodig zijn om waterstof een haalbare energiedrager en grondstof te maken, van opwekking, tot transport, tot gebruik. Afhankelijk van de technieken en toepassingen kan deze keten gesloten worden, waardoor voldaan kan worden aan de eisen van de circulaire economie. Alhoewel waterstof in pure vorm gevonden kan worden, bijvoorbeeld in diepe ondergrondse reservoirs in Frankrijk en de Verenigde Staten, is de winning ervan lastig en duur, waardoor waterstof voornamelijk uit verschillende bronnen gecreëerd wordt.

Traditioneel gezien gebeurt dit uit aardgas (CH4), in een proces dat Steam Methane Reforming (SMR) wordt genoemd. Waterstof uit deze productiewijze wordt aangeduid als grijze waterstof, en kan via het afvangen van CO2 uit het proces ook naar blauwe waterstof worden omgezet. Doordat dit proces milieubelastend is, en bovendien aardgas een eindige bron is, is dit voor de toekomst geen schaalbare technologie. In plaats daarvan is groene waterstof in opkomst, waarbij water (H2O) via elektrolyse uit duurzame energie wordt omgezet naar waterstof en zuurstof (O2). Andere waterstofbronnen en aanduidingen zijn kool (bruin), natuurlijk (wit), kernenergie (roze) en uit pyrolyse (turquoise).

Transport van waterstof kan als gas plaatsvinden, zowel in pure vorm als ingemengd met bijvoorbeeld aardgas of koolstofmonoxide (CO). Momenteel vindt dit transport nog veelal plaats via drukflessen, die via ‘tube trailers’ in bulk vervoerd kunnen worden. Gezien de opschaling van de vraag naar waterstof wordt echter ook hard gewerkt aan het aanleggen van nieuwe, of ombouwen van bestaande gasleidingen om waterstof door heel Europa te kunnen aanleveren. Voor overzees transport en langdurige opslag wordt bovendien veel geïnvesteerd in waterstofdragers zoals ammoniak (NH3), Liquid Organic Hydrogen Carriers (LOHC’s) en natriumboorhydride (NaBH4). Bij deze dragers zijn wel aanvullende stappen nodig om waterstof te binden, en later voor gebruik weer te ontbinden.

Waterstof kent verschillende toepassingen in gebruik, waarbij de grootste marktvraag op het moment komt uit de productie van ammoniak, voornamelijk voor kunstmest. Daarnaast speelt waterstof een belangrijke rol in raffinaderijen en in de productie van staal. De grootste groei zit hem echter in de transport- en energiesector, waarbij waterstof door middel van brandstofcellen weer omgezet kan worden naar water en energie vrijkomt. In Fuel Cell Electric Vehicles (FCEV’s) kunnen op deze wijze auto’s, bussen, vrachtwagens en zelfs boten worden aangedreven. Op grote schaal kan dezelfde technologie worden gebruikt om energie te leveren voor industrieel of consumentengebruik, waarbij waterstof als energiedrager of buffer kan fungeren.

Elke stap binnen de waterstofketen brengt zijn eigen vereisten en uitdagingen met zich mee. BÈTA industrie adviseert graag over de meest geschikte oplossingen voor procesfiltratie in deze diverse toepassingen.


Contact

Voor meer informatie en advies op maat neemt u telefonisch contact op via het telefoonnummer 079 – 341 55 18 of per e-mail naar: info@beta-industrie.nl